Så lanserar du din produkt utomlands

 

Om du driver ett företag i Europa idag är det smart att expandera din kundmarknad utomlands. Även om du endast har satsat på inhemsk försäljning hittills kan utlandet innebära goda affärsmöjligheter för dig. Att marknadsföra sin produkt på hemmaplan jämfört med att göra det utomlands kräver dock sitt jobb. Det går inte att översätta dagens strategier till utländska marknader på ett okomplicerat sätt. Därför behöver du tänka till innan du väljer att göra en internationell satsning. Här är några steg som gör livet enklare för dig på din och ditt företags resa utomlands.

London, UK - May 23, 2014: Motion blur on a red double-decker London bus, featuring advertising by the department store Selfridges, as it passes the Tower of London.

Att göra sin hemläxa är grundläggande för varje företag som vill etablera sin närvaro i ett nytt land. Det handlar exempelvis om att kartlägga marknaden för att se till att det finns utrymme för produkten eller tjänsten som du vill sälja. När du väl har sett till att det finns affärspotential för den lösningen som du hade i åtanke gäller det att kunna själva marknadsföringsbiten. Alla kulturer är olika – och det som går hem i Sverige gör kanske inte det i andra europeiska länder. Därför kan du behöva skräddarsy din marknadsföring efter landet i fråga för att du ska få så goda och lönsamma resultat som möjligt.

Ett bra sätt att få ut budskapet om din produkt och se till att den får mycket uppmärksamhet är att knyta viktiga kontakter. I varje land finns det människor som kan den lokala marknaden bäst och som kan bidra med värdefulla tips om hur du ska få din reklam att landa rätt. Om du riktar in dig på ett land där du inte behärskar språket själv är det ännu viktigare att ha lokala ombud att vända dig till. De kan också avråda dig om du är på väg att ta ett beslut som kan vara potentiellt skadligt för företagets image.

Det är en anledning till att du alltid bör omge dig med rätt medarbetare. Med kollegor som har erfarenhet av utlandslansering och internationellt företagande har du alltid bollplank att prata med när du behöver råd. Att ta sin verksamhet ut i Europa kan vara ansträngande, men om du klarar av det finns stora belöningar att vänta.

Leave a Reply