Europas favorit-varumärken

Går du i tankarna om att starta ett företag? Kanske så vill du också sprida ditt varumärke över hela Europa? Såklart! Då behöver du ha koll på vad européerna vill ha, inklusive svenskarna. Lego, bilar och dyra klädmärken – är bara några av de saker som Européerna suktar efter och faktiskt köper.

Branscher som går bra i Europa

Bilmärken som Ferrari, Aston Martin och Renault är eftertraktade i Europa. Renault är dock det ända märket som tillverkar ”normala” bilar, alltså för civilbefolkningen och inte endast rikemän.

Danmarks export av Lego är också väldigt populärt i Europa, samt dyra klädmärken som Gucci, Burberry och Dior. Europa är dessutom, likt resten av världen, beroende av Apples senaste teknologi.

Bilar, designmärken och Danmarks stolthet Lego summerar alltså Europas främsta konsumtionsintressen. Ha det i åtanke, om du vill globalisera ditt företag, eller står och väger mellan två vinnande koncept till ett startup företag. Du kan alltså inte förvänta dig att en Mössa med tryck kommer dra in storkovan, om du inte snor Guccis logga. Européerna gillar lyx och trender.

Europas intressen

Europa är världens tredje största världsdel, när det kommer till befolkningen. Till ytan är den dock näst minst. Med det i åtanke så får man en bild av att Europa är ett folktätt område där marknaden är öppen för förändring till följd av dess invånares efterfrågan och behov.

Många länder i Europa är även medlemmar i EU, närmare bestämt 28 unioner. Det betyder att marknaden till viss del styrs av samma lagar och normer, till följd av EU:s hänvisningar och uppmanande. Det förenklar saken för dig som vill starta ett företag som sprider sig till Europas 508 Miljoner invånare, i och med att samma lagar gäller import och export runt om i hela världsdelen (med viss modifikation). Kom dock ihåg att Storbritannien dragit sig ur samarbetet med EU.

Marknadsföring och målgrupp

Om du vill starta ett företag som ska sprida sig genom Europa, så är det viktigt att du har koll på världsdelens behov och vilja. Därför ska du fundera över vilken målgrupp du är ute efter. Är det den lyxiga eller vanliga människa? Allt det här är viktigt för att din marknadsföring ska bli så slagfärdig som möjlig. Varför marknadsföringen är viktig, beror på att ett varumärke inte kan frodas i tystnad. Speciellt inte idag, när samhället genomgår en digitaliserad förändring och där människan förväntar sig nya koncept varje dag.

Européerna vill ha lyx och är trendkänsliga. Så anpassa dig efter det om du vill lyckas med ditt företag!

Leave a Reply