I takt med att internet har blivit en självklar del i konsumtion och handel har också handelsgränser i allt högre grad suddats ut. Vissa handelskategorier är extra vassa när det gäller expansion i Europa – däribland skönhetsbranschen där svenska e-butiker tar Europa med storm.
Vilka aspekter är viktiga att ha i åtanke när en e-butik ska expandera utanför Sveriges digitala gränser? Här kan du läsa mer om tips inför Europaexpansionen!
Anpassat innehåll
Sett till produkter och information på webbplatsen är det så klart viktigt att översätta text till ett globalt språk som engelska. I vissa fall kanske möjligheten finns att anpassa innehållet till varje enskild marknad, men börja med den engelska varianten. Byt dock inte ut produktnamn eller standardbegrepp utan använd det ursprungliga namnet.
Tacksamt är att branscher som skönhetsbranschen använder sig av tämligen standardiserade namn för att kategorisera produkter. I Sverige använder vi exempelvis begreppet foundation inom sminkvärlden lika mycket som i engelskspråkiga länder.
Lagar och regler
Om du redan idag driver en e-handelsbutik kan du använda mycket av det befintliga webbmaterialet för att expandera verksamheten ute i Europa. Det är dock av stor vikt att från start räkna med behöriga experter inom allt som har att göra med internationell handel. Helst en duktig jurist som har expertis inom handelsexpansioner i Europa och dessutom med digitalt fokus.
Din webbsida bör följa alla lagar och regler som gäller för den enskilda marknaden i fråga. Det kan vara en synlig länk till en kontrollerande myndighet om verksamheten behöver någon form av licens. Ett annat exempel är utformandet av integritetspolicy som behövs av olika anledningar i samband med datainsamling.
Med en konkret plan och rätt strategi kan vägen mot en framgångsrik expansion i Europa snabbt vara ett faktum!